טלפון:
03-6919101
משרד עורכי דין ונוטריון

...אדם יסודו מעפר
וסופו לעפר,
בנפשו יביא לחמו,
משול כחרס הנשבר
כחציר יבש וכציץ נובל
כצל עובר וכענן כלה
וכרוח נושבת וכאבק פורח
וכחלום יעוף”

מדי שנה, לפני ראש השנה ויום הכיפורים, חוזר אלינו, יחד עם החצבים ולפעמים גם יחד עם היורה, השיר "נתנה תוקף". המילים שלו, (שחלקן מופיע לעיל), אשר מיוחסות לר' אמנון ממגנצא- נהדרות. אבל מה שעושה אותו מדהים, זו המנגינה השמיימית, שכתב יאיר רוזנבלום לפיוט, לזכרם של 11 חללי קיבוץ בית השיטה שנפלו במלחמת יום הכיפורים.

לפי ויקיפדיה, האגדה מייחסת את הפיוט לר' אמנון ממגנצא (כיום מגדנבורג) שבגרמניה, שהיה גדול הדור ואשר עונה קשות על כך שסרב להמיר את דתו לדרישת ההגמון ממגנצא. זה היה סמוך לראש השנה ולאחר שהחזירו אותו לביתו פצוע לאחר שעונה, הוא ביקש שיביאו אותו לבית הכנסת ושם נפטר לאחר שאמר את פיוט "נתנה תוקף". שם, ממשיכה האגדה ואומרת, כי ביום השלישי לפטירתו, נגלה ר' אמנון לקלונימוס בן משולם, בן למשפחה איטלקית שהיגרה לגרמניה, בחלום והשלים את הפיוט וצווה להפיץ אותו בכל הקהילות וכך נעשה. חוקרים מודרניים חלוקים בשאלה האם ר' אמנון היה בכלל דמות אמיתית, שכן השם אמנון לא היה נפוץ בגרמניה ויסודו של השם מהמלה "אמונה".

הפיוט קיבל את התפוצה הגדולה שלו, בקרבנו, הישראלים, לאחר מלחמת יום הכיפורים, כאשר המלחין יאיר רוזנבלום כתב לפיוט את המנגינה המצמררת שלו.

חלק בוודאי ישאלו, מה הקשר לעריכת צוואה? אז זהו, הפיוט מדבר על כך שכולנו, בני חלוף. "כצל עובר וכענן כלה". בשנה שחלפה, עמדנו מספר פעמים, נדהמים וכואבים, מול פטירות מפתיעות של אנשים מפורסמים. ואולי, חלקנו עמדו גם מול פטירות של אהובים קרובים.

המוות, כידוע, אינו מכריז על בואו. ברוב המקרים, הוא מגיע, ללא הודעה מוקדמת.  אחד הדברים היחידים שניתן להערך לקראתו, הוא להכין צוואה מסודרת.

צוואה, נפתחת במילים, "ואין אדם יודע מידת ימיו ושנותיו וקץ החיים".

מדוע חשוב לעשות צוואה? מאחר וכתבתי על כך מספר פעמים, לא אאריך. אני אחזור על עיקר הטעמים בקצרה.

  1. צוואה היא דרך לעשות סדר בענייני הורשת הרכוש המשפחתי לנהנים. כל אחד מקבל מה שהמצווה החליט להעניק לו.
  2. למצווה יש אפשרות להוריש את רכושו ל-2 דורות של נהנים, בדרך של "יורש אחר יורש".
  3. באמצעות הצוואה, המצווה יכול להשאיר הוראות ברורות, כאשר הוא מותיר אחריו קטינים או חסויים, אשר הוא מעוניין לדאוג לצרכיהם לאחר פטירתו. באמצעות הצוואה, ניתן להקים קרנות נאמנות לטיפול בקטינים או בחסויים ואף להורות על רצון המצווה לגבי מינוי אפוטרופסים לקטינים או לחסויים. (יודגש כי בית המשפט לענייני משפחה אינו מחוייב לענין זה, אך הוא מתחשב ברצון המצווה, במידת האפשר).
  4. באמצעות הצוואה, המצווה יכול לתרום למטרות צדקה או למטרות זיכרון בדרך של עריכת הקדש.
  5. עריכת צוואה יכולה להיות דרך לגיטימית וחוקית לחסוך בתשלומי מס ליורשים באמצעות תכנון מס חוקי. הדבר חשוב במיוחד לאנשים עם רכוש רב ו/או רכוש הנמצא בארצות שונות.
  6. ובעיקר, עריכת צוואה מסודרת, עשויה לחסוך ולמנוע הרבה מאוד מריבות בין הנהנים.

אני מאחלת לכולם, למאמינים ולאלו שלא, שנת בריאות, שלום, שפע, אהבה ואריכות ימים. מי ייתן, וכולנו נפגש כאן, בעת הזו, בשנה הבאה.  שנה טובה וגמר חתימה טובה.

ואי אפשר לסיים בלי לצרף את "נתנה תוקף" בביצוע מקהלת בית השיטה וחנוך אלבלק.